Skip to content
2 år ago

429 words

Ankelskader opstår oftest som følge af kontaktsport, men ses også som resultatet af almindeligt slid, brug af uhensigtsmæssigt fodtøj eller uventede vrid. Overbelastning opstår gradvist, og starter som kortvarige smerter, når anklen aktiveres. Med tiden vil smerterne være blivende, selvom belastningen ophører.

Akutte ankelskader pådrages ved uforudsete vrid, og ses hyppigt i hurtige sportsgrene som fx fodbold, basketball og volleyball, hvor det, der optræder oftest, er skader på ledbåndene.

Mens ledbåndsskader primært opstår hos yngre mennesker og sportsudøvere, er deciderede knoglebrud mere forekommende hos ældre. De fleste ankelskader er, uanset årsagen, ubelejlige, og kan være særdeles smertefulde.

Anklen består af to led, der gør, at foden både kan vippe og rotere. Hver side af leddet stabiliseres af et antal ledbånd, hvoraf de yderste er mest udsat. Skaden viser sig typisk ved, at foden tvinges indad og der opstår en overstrækning af de yderste ledbånd, der forstuves eller i værste fald rives over.

En forstuvet ankel vil hurtigt hæve og være smertefuld, eller umulig, at støtte på.

For mennesker med et aktivt sports- eller fritidsliv, kan ankelbind bruges præventivt og optimerende. Uanset om ankelbind anvendes forebyggende eller ved skader, er det vigtigt, at vælge den rette kompression, og type af ankelbind. Med den optimale støtte og behandling, er det muligt, at genvinde førlighed og bevægelighed efter ankelskader.

Behandlingen af skaden varierer, og i nogle tilfælde vil et ankelbind være nok, mens andre skader kræver længerevarende eller mere omfangsrige indgreb, som fx operation.

Forbyggelse og efterbehandling

Den bedste forebyggelse er, at varme muskler og led op, inden aktiviteten påbegyndes. Det rigtige fodtøj har også stor betydning, og bør vælges på baggrund af underlag og behov for skridsikkerhed.

En skadet ankel skal have hvile, samt det rigtige niveau af kompression, så smerterne reduceres og helingstiden forkortes, da gener i anklen ellers kan tage lang tid at komme sig helt over.

Når selve skaden er lægt, er det vigtigt, at bevæge ankelleddet og træne musklerne, for at forebygge nye skader, og sikre fortsat god mobilitet.