Skip to content
3 år ago

338 words

Et spørgsmål, som mange virksomheder og aspirerende markters stiller selv, er, hvad er SEO? Og de spørger sig selv med god grund. SEO står for Search Engine Optimization eller søgemaskineoptimering og er det, der hjælper virksomheder og andre med at blive fundet af søgemaskinerne, og blive placeret på Google.

Det er en kompleks størrelse, der opererer på mange niveauer lige fra teknisk SEO til content og konverteringsoptimering.

Dét at SEO har flere lag kan gøre det svært for selv en trænet marketer, at svarer på spørgsmålet ”hvad er SEO”, da vedkommende ikke ved om man vil vide noget om den tekniske del af ens website eller om man vil optimere sit content på website.

Hvorfor er det svært at få svar?

Hvis man går ind på Google og søger på ”hvad er SEO”, så er det ikke nødvendigvis fordi, at det gør hele situationen meget nemmere. Der er mange virksomheder og fagpersoner, der gerne vil have trafik på deres hjemmeside og blogs, og derfor lokker de læsere ind med lovende titler, som f.eks. ’hvad er SEO og hvorfor er det vigtigt’.

Nogen blogs er udførlige og gode, og andre blogs efterlader én med det samme spørgsmål, som man havde i begyndelsen. Det er med andre ord ikke alle, der er lige gode til at videreformidle deres viden om, hvad SEO er.

Hvad du kan spørger om

Der er forskellige lag af SEO, der primært kan deles op i to områder: on-page SEO og off-page SEO.

On-page SEO dækker teknisk SEO på dit website, SEO content og konverteringsoptimering, og off-page SEO er linkbuilding. Så næste gang du skal stille spørgsmålet ”hvad er SEO”, så kan du med fordel spørger ”hvad er on-page SEO?” eller ”hvad er off-page SEO” afhængigt af, hvilket  SEO-lag du vil vide noget mere om.